• Klima   
  • Publisert 16. juli 2019

Tjenestereise til Paris med tog

«Skal du på tjenestereise til Paris med tog?» Reisekonsulenten i Egencia hadde aldri vært borte i noe liknende. Men etter mye om og men kom jeg meg med Vy bussen til Gøteborg. Dagen etter var jeg på Gare de L’Est. Reisen hjem gikk med fly.

jernbanestasjon i Hamburg
bussstasjon i Gøteborg

Første etapper er unnagjort.

En tjenestereise til Paris med tog er foreløpig for de spesielt interesserte. Spesielt er mangel på et godt nattog alternativ klart begrensende. Men her skal det lite til for å få bedre løsninger. Og for dem av oss som er hekta på tog er selv dagens opplegg til å leve med.

Et svar på «flyskam?»

Hvorfor gi seg ut på en slik tur? Mest av nysgjerrighet. «Flyskam» har blitt et hett diskusjonstema.

Noen korte fakta:

  • Jeg sparte ca 280 kilo CO2 utslipp ved å ta tog/buss framfor å fly. Hver nordmanns årlige flyreiser har et utslipp på ca 1300 kg CO2. Med andre ord er innsparing fra en flytur til Paris betydelig.
  • Reisen med tog til Paris tok 23 timer og 15 minutter. En sammenliknende reise fra bykjerne til bykjerne med fly tar 5 timer.
  • De direkte reisekostnadene med fly var kr 2800, mens tog/buss turen kom på kr 3700.

 

spisevogn på tog

Restaurantvogn med hvite duker er verdt et besøk.

Jeg er nokså hekta på togturer. Å kjøre tog i Europa er i hovedsak en glede. Dette ble til fulle bekreftet. Jeg fant raskt ut at du kan ha et behagelig hjemmekontor i 300 km i timen med gode seter og god plass. Og for dem som har en spesiell glede av å spise anstendig mat og innta god drikke på restaurantvogner med hvite duker er en togtur ingen byrde. Vy bussen fra Oslo til Gøteborg egnet seg dårligere til å jobbe og hadde slett ingen hvite duker. Men da leste jeg ut » Koke Bjørn» av Niemi. Noen gleder skal man også unne seg for å være med å redde klimaet.

Kostnadene ved å ta tog ble mindre enn jeg hadde trodd. Å kjøre tog i Sverige er billig. I god sosialdemokratisk ånd betalte jeg kun kr 195 (for dem over 65) for en tre timers reise fra Gøteborg til København på det lokale hurtigtoget i SJs regi. Danske Jernbaner tok meg til Hamburg på sekstimer på første klasse for ca kr 900. Men 8 timer på supertog i regi av Deutche Bundesbahn/SNCF fra Hamburg til Paris kostet kr 2200 (og det var attpåtil et tilbud).

Men det var en stor ulempe med turen. Skal du nå fram til Paris nordfra og bruke sovevogn kan du ikke ha første møte før etter kl 10. Og du må vente på en gudsforlatt stasjon sør i Tyskland i tre timer før morgentoget går til Paris. Mitt møte startet kl 0900. Jeg måtte derfor bruke seks timer på et humpete lokalt dieseldrevet tog (med høyere utslipp) over natta fra København til Hamburg. Utstyrt med ansiktsmaske og den eneste førsteklasse billetten jeg kjøpte, overlevde jeg. Men det var ingen fem (eller tre) stjerners opplevelse. Danske Statsbaner sverger at alt skal bli så meget bedre etter 1. oktober. Den dagen det blir satt opp et nattog fra Hamburg til Paris kan du reise fra Oslo om morgenen og være uthvilt i Paris neste morgen (hvis du sover på tog).

Det finnes et behagelig alternativ dersom mangel på nattog skulle få deg til å skrinlegge alle planer om en lavkarbonreise til byer på kontinentet. Du kan ta enten Kielfergen eller Danskebåten. Problemet er imidlertid at klimagassutslippet for store bilferger pr km ( 170 mgCO2/km) begynner å nærme seg utslippene for flyturer i Europa (230 mg CO2), Turen blir mer behagelig, men lenger og dyrere. Likevel er totalregnskapet for utslipp er fremdeles klart i disfavør av å fly.

Mann leser avis

Gode arbeidsforhold.

En ting til. Europa kaller seg et integrert kontinent. Det gjelder i liten grad togselskapene. Lite synes å ha skjedd siden framveksten av jernbanen på 1800 tallet gjorde at alle klokkene i Europa ble samkjørt. Tidligere hadde hver by sin egen tid. Det er i dag umulig å kjøpe en sammenhengende billett mellom Oslo og Paris. Jeg fikk beskjed fra Egencia om å kjøpe billett i Gøteborg. Men da jeg kom dit var salgskontoret strengt, billettautomaten virket ikke og hjelpenummeret jeg skulle bruke hvis noe gikk galt hadde stengt kl 17. Men jeg kom meg til København allikevel. I etterkant har jeg funnet en app. «Trainline» som delvis løser dette problemet, selv om Norge ikke omfattes av denne.

Turen viser at det finnes alternativer til å fly. Som alt er det en avveiing mellom ulike forhold. Argumentet om klimautslipp  er åpenbart. Men kostnadene er høyere og turen tar lenger tid.

Men jeg får andre gleder ved å sette meg på et tog. Jeg jobber og tenker bedre og blir mer sosial på et tog enn på et fly. Hva er da bedre enn at dette skjer mens du krysser Øresundbroen og undrer deg om akkurat hvor Saga Noren fant liket i første episode av «Broen».

God togtur.

 

 

togstasjon Paris

Endelig Paris.

Skribent

Petter Nore
Petter Nore Seniorkonsulent

Stikkord

Debatt

Har du kommentarer til saken? Engasjer deg her!